Tuesday, August 10, 2010

Mama Pesan Jangan Ikut Orang Yang Kita Tak Kenal


“Mama…kenapa mama lambat hari ni?” Tanya Shuhada. Kemerah-merahan muka anak kecil itu dek panahan mentari menunggu ibunya datang. Hampir lima belas minit dia menunggu dibawah pokok berdekatan pagar sekolah.

“Mama sibuk tadi, banyak kerja. Maafkan mama ye,” si ibu cuba memujuk. Mengusap- usap kepala anak kecilnya yang berumur tujuh tahun itu. Kesibukan kerja menyebabkan dia terlupa dengan masa yang bergerak pantas. Mujur jalan raya tidak sesak, jika tidak pasti dia lebih lewat sampai ke sekolah anak kesayangnya itu.

“Masa Adah tunggu mama tadi, ada orang tegur Adah. Dia ajak Adah ikut dia.” Cerita anak kecil itu. “Ha! betul ke?” Timbul risau dihati si ibu. “Adah tak ikut. Mama kan dah pesan jangan ikut orang yang kita tak kenal”,terang anak kecil itu. “Bagus anak mama ni, mama janji lepas ni mama tak lewat lagi”, janji si ibu. Bukan pada anaknya saja tapi pada dirinya sendiri. Gerun hatinya bila memikirkan jika anaknya diculik. Terbayang berita-berita di dada akhbar tentang anak-anak kecil diculik dan diseksa dengan kejam oleh manusia yang berhati binatang.

“Kat sekolah belajar apa tadi?” si ibu mengalih tajuk perbualan. Tangannya memegang stereng menumpukan perhatian di jalan raya. “Ustazah ajar pasal Nabi Muhammad, mama. Ustazah cakap Nabi Muhammad tu baik, semua orang ikut cakap dia, ikut apa dia buat. Lagi ustazah cakap kita ni umat Nabi Muhammad sebab dia Rasul kita.”, panjang lebar anak kecil itu bercerita. Si ibu tersenyum, sejuk hati dia mendengar. “Mama…Rasul tu apa?” Timbul pertanyaan dari si anak. “Mama ceritalah pasal Nabi Muhammad mama. Ustazah cakap semua orang kenal Nabi Muhammad, tapi Adah tak tau pun. Mama tak pernah pun cerita kat Adah. Nabi Muhammad buat apa mama? Kenapa kita kena ikut dia?” Pertanyaan demi pertanyaan muncul dari bibir mungil si kecil.

Tergamam si ibu. “Ustazah tak beritahu ke tadi?” Si ibu cuba mengelak, menjawab dengan pertayaan. “Ustazah ada cerita tapi sikit je, lepas tu ustazah keluar ada cikgu lain panggil.” Jawab Shuhada. “Mama tak jawab pun soalan Adah, kenapa kita kena ikut Nabi Muhammad mama?” si kecil mengulang pertanyaan yang sama. Hatinya penuh dengan tanda tanya. Masih terbayang Ustazah Azarina bercerita tentang Nabi Muhammad di kelas tadi. Si ibu terdiam, memikirkan jawapan namun tidak ada jawapan yang sesuai. Hatinya agak kalut.

“Mama ni macam tak kenal je Nabi Muhammad.” Mama pesan jangan ikut orang yang kita tak kenal,” rungut si kecil. Si ibu terpempan dengan kata – kata anaknya. “Ish…mama tau la. Malam nanti mama cerita ye.” Akhirnya keluar juga jawapan yang sesuai. Jawapan untuk mengelak. “Kita pergi makan dulu ye.” Pujuk si ibu. Cuba untuk mengalih suasana agar anaknya tidak bertanya lagi. “ Okay, Adah nak makan buah. Ustazah cakap buah baik untuk kesihatan dan buah itu tanda kasih sayang Allah.” Petah si anak berkata-kata. Si ibu tersenyum. Namun hati si ibu sedih. Sedih terhadap dirinya yang tidak dapat menjawab soalan anaknya tadi. Terasa jahil sungguh dia tentang Islam, tentang Nabi dan Maha Pencipta. Dalam diam dia bertekad untuk menimba ilmu agama, ilmu yang pada masa lalu tidak dipedulikan sangat.

“Mama….Allah tu kat mana? Kenapa Adah tak nampak Allah mama?” Shuhada, si anak kecil bertanya lagi. Si ibu senyap. Peluh mula terbit di dahinya. “ Malam nanti mama cerita ye sayang.” Pujuk si ibu sambil di dalam kepala ligat mengingat lokasi kedai buku yang berhampiran. Matanya sudah bergenang. “Ya Allah…jahilnya aku

Friday, August 6, 2010

"Belum Berjuang, Sudah Meraikan Kemenangan"


25 Syaaban 1431 Hijrah/ 6 Ogos 2010


Suatu petang yang hening....

"Bang...raya nanti kita nak pakai warna apa ye?", tanya si isteri. "Terpulanglah pada sayang, abang tak kisah", jawab si suami. Si isteri tersenyum, terbayang baju kurung hijau pucuk pisang di mata. Sedondon pula dengan baju melayu warna yang sama milik si suami. Mereka baru berkahwin dan inilah kali pertama mereka akan menyambut hari raya berdua. Ramadhan akan menjelma 4 hari lagi, tetapi sudah terbayang suasana raya yang bakal menjelang.

Situasi di atas adalah senario biasa di negara kita.

Pernahkah anda lihat tentera yang akan pergi berjuang tetapi sudah meraikan kemenangan? Bukankah pelik jika situasi itu berlaku. Medan perjuangan sudah dekat di depan tapi mereka sudah buat persiapan untuk bersuka-ria menyambut kemenangan. Seolah-olah mereka sudah pasti bahawa mereka akan menang.

Di negara kita inilah yang selalu terjadi....

Ramadhan belum pun menjelma, kita sudah sibuk melakukan persiapan untuk hari raya. Sudah mula memikirkan kain warna apa yang hendak dibeli, dimana mahu ditempah. Sudah mula memikirkan perabot mahu ditukar di tambah lagi dengan promosi syarikat - syarikat perabot yang menggalakkan hutang dan riba. "Promosi Raya, Dapatkan Perabot Idaman Anda Tanpa Perlu Bayar Sehingga 90 Hari". Hebat sungguh promosinya. Jangan terpedaya kawan-kawan, bukan kemenangan namanya jika kemenangan disambut dengan hutang.

Belum tiba Ramadhan sudah berkira untuk menukar kereta, sport rim, mahu tambah spoiler dan macam-macam lagi. Barulah lengkap hari raya kita nanti. Seolah-olah kita pasti kita akan berjaya menempuh Ramadhan dengan cemerlang. Seolah-olah kemenangan adalah milik mutlak kita.

Jika melangkah di pusat membeli-belah sudah kedengaran lagu-lagu raya. Di corong-corong radio sudah berkumandang lagu suasana hari raya padahal baru sahaja awal Ramadhan. Terlintaskah difikiran apakah kita pasti, kita akan bertemu Ramadhan dan berjuang dalam bulan Ramadhan atau kita ditakdirkan mati sebelum Ramadhan. Bacalah surat khabar, pasti ada saja berita tentang kematian setiap hari. Ambillah iktibar dan samalah kita berdoa moga Allah pertemukan kita dengan Ramadhan al-Mubarak.

Kawan-kawan...

InsyaAllah, lagi 4 hari kita akan menyambut Ramadhan. Penghulu segala bulan. Bulan penuh keberkatan. Bulan diawalnya Rahmat, pertengahannya Pengampunan dan diakhirnya kebebasan dari api neraka buat mereka yang benar-benar menghidupkan Ramadhan.

Setiap muslim pasti akan merindui Ramadhan. Ramadhan umpama kekasih yang telah lama pergi dan kini datang kembali untuk menemui kita. Tapi datangnya tidak lama cuma sebulan sahaja untuk "bermesra" dengan kita.

Jika kita mahu jumpa kekasih kita yang kita rindui, yang setahun tak berjumpa, apa yang kita buat? Pasti kita mandi bersih-bersih, sabun satu badan. Kemudian rambut yang serabut kita gunting biar kemas. Baju dan seluar kita gosok tak mahu ada kedut sedikit pun.

Malam sebelum berjumpa tak boleh tidur....gelisah, rindu tak sabar nak jumpa. Sebelum berjumpa kita pakai minyak wangi..sembur banyak-banyak biar senang hati kekasih. Dahsyat sungguh persiapan kita kan?

Dan bila berjumpa pasti kita kan buat yang terbaik untuk dia..masa yang kita ada dengan kekasih tak lama..cuma sebulan..mmm sebulan bersama kekasih umpama sehari, terasa cepat masa berlalu. Duit dilabur kita tak kisah janji masa dengan kekasih kita bahagia. Saat berpisah dengan kekasih pasti kita sedih, merenung nasib bilakah kita akan berjumpa semula dengannya.

Begitulah sepatutnya kita menyambut Ramadhan. Melakukan persiapan diri sebaik-baiknya, belajar tentang asas-asas puasa, rukun puasa, perkara yang membatalkan puasa, cara solat terawih, perkara-perkara sunat di bulan Ramadhan dan lain-lain amalan dibulan Ramadhan.

Jika sebelum jumpa kekasih kita mandi bersih-bersih, maka sebelum bertemu Ramadhan kita bersihkan hati kita. Taubat dan doa sungguh-sungguh. Minta maaf pada ibu bapa, rakan dan sahabat kita. Sambutlah Ramadhan dengan hati yang bersih.

Kemudian kita tahu kita cuma ada sebulan sahaja mahu "berdating" dengan Ramadhan buatlah perancangan apa yang mahu kita lakukan dibulan Ramadhan. Ada orang mahu berazam mahu membaca Al-quran sepanjang ramadhan, ada orang mahu duduk di saf depan solat terawih sepanjang Ramadhan, ada orang mahu bersedekah dengan anak yatim, maka buatlah perancangan. Mantapkan ilmu kita moga kita tidak kehilangan arah pada bulan Ramadhan.

Ramadhan bulan bonus bagi umat Islam sekarang. Allah janjikan bonus yang sangat besar pada bulan Ramadhan dengan syarat "Perfomance Kena Bagus". InsyaAllah, jika performance kita bagus, kita kan dapat bonus, ganjaran yang amat besar dari Allah. Jika performance kita sangat bagus, insyaAllah, Allah beri kita bonus seribu bulan iaitu "Lailatulqadar". Malam penuh keberkatan umpama seribu bulan. Tidak pernah kita dengar pun syarikat-syarikat yang besar yang mampu beri bonus sebanyak seribu bulan tapi Allah beri. Lihatlah betapa Allah itu maha kaya lagi maha Penyayang pada hamba-hambanya.

Kita bila dengar bonus je terus senyum.... tak senyum pun hati kita berbunga. Tapi ingat bonus based on performance kawan-kawan. Jangan sibuk berkira berapa bonus yang kita akan dapat tapi fokuslah untuk perform yang terbaik. Mantapkan ilmu Ramadhan, buatlah perancangan dan tawakallah pada Allah moga Ramadhan yang kita lalui nanti jika diizin Allah adalah Ramadhan yang terbaik dari Ramadhan yang sebelum ini.

Kawan-kawan...

Sama-samalah kita berdoa moga umur kita dipanjangkan untuk bertemu dengan Ramadhan al-Mubarak. Bulan penuh keberkatan, bulan dimana doa kita dimakbulkan. Sama-samalah panjat doa seikhlas hati moga Allah memberi peluang untuk kita menikmati bulan Ramadhan pada tahun ini.

RASULULLAH SAW telah menegaskan dalam satu hadisnya yang bermaksud: “Sesungguhnya telah datang kepada kamu bulan Ramadan, bulan yang penuh dengan keberkatan. Di mana Allah mewajibkan kepada kamu berpuasa, kerana pada bulan Ramadan dibukakan semua pintu syurga, dikuncikan pintu-pintu neraka dan di belenggukan syaitan, dan juga terdapat suatu malam yang terlebih baik daripada seribu bulan, barang siapa terlepas daripada mendapat kebajikan pada malam ini, bererti tertegahlah kepada segala bentuk kebaikan.”

Kawan-kawan...

Fokuslah pada perjuangan di bulan Ramadhan sebelum kita teruja dengan kemenangan yang mungkin bukan milik kita.

P/s : Maaf jika ada terkasar bahasa, tersilap kata.


Thursday, August 5, 2010

Speechless...


24 Syaaban 1431 Hijrah / 5 Ogos 2010


10.30 am..

"Mak...mak ada duit tak?" aku bertanya.
"Ada...kenapa, nak pinjam?" tenang je mak menjawab.
"Mmm mak ada berapa?"tanya ku lagi ingin tahu.
"Kau nak berapa?" mak soal aku balik. Tidak nampak langsung rasa pelik pada wajah mak bila anaknya yang dah bekerja ini meminta duit.
"Berapa mak ada?"aku bertanya lagi soalan yang sama.
"Seratus" mak jawab. "Kau nak duit ke?" soal mak pada aku.
"Pinjam seratus boleh?" pinta ku pada mak.

"Boleh" mak jawab dengan muka yang tenang. Tidak kelihatan langsung riak muka kurang senang di wajah mak. Tubuh separuh abad itu menuju ke dapur mahu mengambil wang seratus.
Wang seratus itu sajalah jumlah yang dia ada. Tidak pula mak bertanya untuk apa aku perlukan wang tersebut.

Ku tahan mak."Takpe la mak, tak jadi nak pinjam" kataku pada emak. Wajah mak berubah menjadi hairan. " Kau nak pakai duit ke? Mak ada seratus kalau kau nak" mak bersungguh-sungguh nak beri. "Takpe- takpe tak jadi la nak pinjam" kataku tegas. Mak hairan.

Aku ambil cawan, tuang air nescafe yang mak buat. Aku minum. Bukan kerana dahaga tapi untuk tahan sebak sebenarnya. Aku bukan takde duit. Wang aku masih mencukupi, tapi aku sebak sangat bila mak sanggup berikan aku wang, sejumlah wang yang dia ada tanpa satu soalan.

Padahal aku...nak beri seratus pun masih berkira-kira cukup ke untuk bayar hutang, loan kereta dan lain-lain. Sanggup ke aku beri semua duit yang aku ada pada mak jika dia minta? tanpa banyak soal? Terlalu payah untuk aku tapi terlalu mudah untuk mak.

Sebak...aku hidup enjin motor, menuju ke stesen minyak, keluarkan duit dimesin ATM. Aku pulang, beri pada mak. "Nah mak buat belanja" kata ku. Tambah hairan muka mak. Moga Allah sentiasa melimpahkan rahmat dan kasih sayangNya pada mak.

p/s: Kawan-kawan lebih baik kita beri wang kita pada ibu ayah kita dari kita simpan wang didalam bank yang mengamalkan riba. Ia pelaburan yang sangat menguntungkan buat orang-orang yang tahu.
:)



Open Your Eyes


Look around yourselves
Can’t you see this wonder
Spreaded infront of you
The clouds floating by
The skies are clear and blue
Planets in the orbits
The moon and the sun
Such perfect harmony

Let’s start question in ourselves
Isn’t this proof enough for us
Or are we so blind
To push it all aside..
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Look inside yourselves
Such a perfect order
Hiding in yourselves
Running in your veins
What about anger love and pain
And all the things you’re feeling
Can you touch them with your hand?
So are they really there?

Lets start question in ourselves
Isn’t this proof enough for us?
Or are we so blind
To push it all aside..?
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

When a baby’s born
So helpless and weak
And you’re watching him growing..
So why deny
Whats in front of your eyes
The biggest miracle of life..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look quiet we’ll see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Open your eyes and hearts and minds
If you just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Allah..
You created everything
We belong to You
Ya Robb we raise our hands
Forever we thank You..
Alhamdulillah..

Artist: Maher Zain
Album: Thank You Allah
Copyright: Awakening Records 2009