Tuesday, August 10, 2010

Mama Pesan Jangan Ikut Orang Yang Kita Tak Kenal


“Mama…kenapa mama lambat hari ni?” Tanya Shuhada. Kemerah-merahan muka anak kecil itu dek panahan mentari menunggu ibunya datang. Hampir lima belas minit dia menunggu dibawah pokok berdekatan pagar sekolah.

“Mama sibuk tadi, banyak kerja. Maafkan mama ye,” si ibu cuba memujuk. Mengusap- usap kepala anak kecilnya yang berumur tujuh tahun itu. Kesibukan kerja menyebabkan dia terlupa dengan masa yang bergerak pantas. Mujur jalan raya tidak sesak, jika tidak pasti dia lebih lewat sampai ke sekolah anak kesayangnya itu.

“Masa Adah tunggu mama tadi, ada orang tegur Adah. Dia ajak Adah ikut dia.” Cerita anak kecil itu. “Ha! betul ke?” Timbul risau dihati si ibu. “Adah tak ikut. Mama kan dah pesan jangan ikut orang yang kita tak kenal”,terang anak kecil itu. “Bagus anak mama ni, mama janji lepas ni mama tak lewat lagi”, janji si ibu. Bukan pada anaknya saja tapi pada dirinya sendiri. Gerun hatinya bila memikirkan jika anaknya diculik. Terbayang berita-berita di dada akhbar tentang anak-anak kecil diculik dan diseksa dengan kejam oleh manusia yang berhati binatang.

“Kat sekolah belajar apa tadi?” si ibu mengalih tajuk perbualan. Tangannya memegang stereng menumpukan perhatian di jalan raya. “Ustazah ajar pasal Nabi Muhammad, mama. Ustazah cakap Nabi Muhammad tu baik, semua orang ikut cakap dia, ikut apa dia buat. Lagi ustazah cakap kita ni umat Nabi Muhammad sebab dia Rasul kita.”, panjang lebar anak kecil itu bercerita. Si ibu tersenyum, sejuk hati dia mendengar. “Mama…Rasul tu apa?” Timbul pertanyaan dari si anak. “Mama ceritalah pasal Nabi Muhammad mama. Ustazah cakap semua orang kenal Nabi Muhammad, tapi Adah tak tau pun. Mama tak pernah pun cerita kat Adah. Nabi Muhammad buat apa mama? Kenapa kita kena ikut dia?” Pertanyaan demi pertanyaan muncul dari bibir mungil si kecil.

Tergamam si ibu. “Ustazah tak beritahu ke tadi?” Si ibu cuba mengelak, menjawab dengan pertayaan. “Ustazah ada cerita tapi sikit je, lepas tu ustazah keluar ada cikgu lain panggil.” Jawab Shuhada. “Mama tak jawab pun soalan Adah, kenapa kita kena ikut Nabi Muhammad mama?” si kecil mengulang pertanyaan yang sama. Hatinya penuh dengan tanda tanya. Masih terbayang Ustazah Azarina bercerita tentang Nabi Muhammad di kelas tadi. Si ibu terdiam, memikirkan jawapan namun tidak ada jawapan yang sesuai. Hatinya agak kalut.

“Mama ni macam tak kenal je Nabi Muhammad.” Mama pesan jangan ikut orang yang kita tak kenal,” rungut si kecil. Si ibu terpempan dengan kata – kata anaknya. “Ish…mama tau la. Malam nanti mama cerita ye.” Akhirnya keluar juga jawapan yang sesuai. Jawapan untuk mengelak. “Kita pergi makan dulu ye.” Pujuk si ibu. Cuba untuk mengalih suasana agar anaknya tidak bertanya lagi. “ Okay, Adah nak makan buah. Ustazah cakap buah baik untuk kesihatan dan buah itu tanda kasih sayang Allah.” Petah si anak berkata-kata. Si ibu tersenyum. Namun hati si ibu sedih. Sedih terhadap dirinya yang tidak dapat menjawab soalan anaknya tadi. Terasa jahil sungguh dia tentang Islam, tentang Nabi dan Maha Pencipta. Dalam diam dia bertekad untuk menimba ilmu agama, ilmu yang pada masa lalu tidak dipedulikan sangat.

“Mama….Allah tu kat mana? Kenapa Adah tak nampak Allah mama?” Shuhada, si anak kecil bertanya lagi. Si ibu senyap. Peluh mula terbit di dahinya. “ Malam nanti mama cerita ye sayang.” Pujuk si ibu sambil di dalam kepala ligat mengingat lokasi kedai buku yang berhampiran. Matanya sudah bergenang. “Ya Allah…jahilnya aku

1 comments:

toxicated said...

baru nak feel ni...then tergantung....hehe..msti nak wat citer bersiri ni...

anyway, good writing.... (^_^)