Monday, February 14, 2011

"Demi masa, sesungguhnya manusia kerugian"

Azan berkumandang dikala fajar menjelma. Aku menarik selimut, hawa pagi yang sejuk menggoda jiwa untuk terus melayan nafsu tidur.

"Ya masa subuh masih panjang..." aku mengiakan hasutan syaitan menggoda manusia melupakan Allah..Masih bergolek menikmati nikmat baring yang Allah beri.
"Sesungguhnya solat itu lebih baik dari tidur"
Aku mengiakan seruan itu tapi badan aku yang berotot pejal bagai tidak mampu untuk mengangkat selimut. Terasa lemah dan terasa betapa tebalnya rasa sayang aku pada selimut sehingga tidak sanggup aku melepaskanya. Juga pada bantal yang sentiasa membelai kepalaku supaya aku lena. Rasa sayang ku begitu menebal hingga lupa itu semua nikmat dari Allah. Bantal dari kekabu itu datang dari Allah, selimut itu juga datang dari Allah. Allah yang maha penyayang....Lupakah aku pada ketika itu. Eh aku ingat tapi bagai tidak menghargai nikmat yang Allah beri. Hasutan syaitan dan jiwa yang begitu jauh membuatkan aku terus berbaring.

Masa terus berlalu....

"Ala baru jam 6.45 pagi. Masih banyak masa lagi", kata hati nafsu ku. Lagi lima minit aku bangunlah.

Masa masih setia berlalu....

"enol bangun...kau tak pergi kerja ke? Aku terdengar mak melaung namaku. Ku lihat jam yang tertera pada telefon bimbit ku... Ha!!!! Dah pukul tujuh setengah......wah dah lambat nie....segera aku capai tuala mandi secepat mungkin...dalam hati terbayang "punch card" aku yang mungkin merah kerana lewat sampai ditempat kerja... Gosok gigi ala kadar, mandi dan sabun pun cukup syarat je...terlalu risau tentang bos yang mungkin akan marah kerana kelewatan tambah pagi nie ada meeting dengan lembaga pengarah. "Solat subuh nak ganti ke tak ek...ala nanti je la aku ganti..dah lewat nie.." Selamba je aku buat keputusan.

Takut pada manusia, takut kehilangan dunia tapi lalai pada Allah.

Inilah senario biasa dalam hidup kita zaman sekarang. Malas, suka untuk bermalasan dari menjadi rajin atau bersemangat. Lebih rela susah dari senang. Lebih bahagia dipuji manusia dari dikasihi Allah. Mengejar dunia tanpa pedulikan akhirat. Mencari pengiktirafan manusia lebih utama dari redha Allah..